Czas: 8 kwietnia 2017, godz. 12.00
Miejsce: Planty Krakowskie, przy ul. Podwale
Koncepcja i realizacja: Andrzej Kowalczyk
Kuratorka: Anna Baranowa
Współpraca: Stowarzyszenie Historyków Sztuki Oddział Krakowski – Sekcja Sztuki Nowoczesnej
Performance skupia się na czasie zmaterializowanym w słojach kilkusetletniego drzewa, które rosło na Plantach Krakowskich i z końcem lutego tego roku zostało powalone przez wiatr. Istniejący jeszcze pień – liczący kilka wieków – pozwoli poetycko odnieść się do zdarzeń, które miały miejsce w tym okresie. Chodzi nam o wskazanie zdarzeń publicznych i prywatnych, a zwłaszcza osiągnięć największych twórców Krakowa: od „prehistorii”, przez Wyspiańskiego, do nam współczesnych. Wybierając datę niemal zbieżną z datą urodzin Tadeusza Kantora (06.04.1915), odwołujemy się między innymi do jego koncepcji „pomników niemożliwych”. Chcielibyśmy również podkreślić związek z tym właśnie drzewem Anny i Jerzego Turowiczów, którzy ukochali je sobie od czasów narzeczeństwa (lata 30. XX w.).
Udział weźmie grupa artystów związanych z Teatrem Cricot 2 Tadeusza Kantora (Zofia Kalińska, Jacek Maria Stokłosa, Teresa i Andrzej Wełmińscy, Andrzej Kowalczyk, „opiekunowie dźwięku” Krzysztof Domninik i Tomasz Dobrowolski) oraz uczestnicy aktualnie z nimi współpracujący (instrumentalistka Alicja Górnisiewicz, Małgorzata Palka, Adam Wójtowicz, Tomisław Piotr Wasilewicz, Maciej Nowak, Aleksandra Nowak, Rozalia Orska, Dana Trandasir, Agata Pisiewicz, Sebastian Skoczeń, Prukwa Anżelika, Agnieszka Wierny, Zuzanna Zając, Anna Załoga, Andrzej Kukla, Krzysztof Deamon Satora i inni). Gościnnie wystąpią dr Monika Jadzińska (ASP Warszawa) i Aleksander Pieniek (ASP Kraków).
Podsumowanie tego wydarzenia odbędzie się we wtorek 25 kwietnia o godz. 18.00 w Oddziale Krakowskim Stowarzyszenia Historyków Sztuki (ul. Starowiślna 29-31). Omówimy jego znaczenie merytoryczne i pokażemy rezultaty artystyczne (fotografie i nagrania). Tym samym nawiążemy do II Seminarium Krakowskiego im. Prof. Mieczysława Porębskiego „Kontrowersje wokół pomników” (17-18 marca br), którego problematyka zainspirowała artystycznie Andrzeja Kowalczyka.